Adviesspreekuur

Hoe kunnen beginnende klachten vroegtijdig worden gesignaleerd? Hoe voorkomen we dat medewerkers uitvallen? En op welke manier zorgen we voor duurzame inzetbaarheid binnen uw organisatie?

Een adviesspreekuur van Prima Life Arbeid & Gezondheid is een beleidsinstrument
waarmee voor werknemers een laagdrempelige voorziening wordt getroffen. Deze
voorziening voorziet in de behoefte aan informatie, gericht advies en vaak ook
geruststelling op het moment van dreigende of beginnende klachten.

  Een adviesspreekuur past zeer goed binnen een proactief beleid van een bedrijf met
betrekking tot arbeid en gezondheid (en het verhogen van duurzame inzetbaarheid). Door
vroege signalering, advisering en eventueel begeleiding of behandeling, is veelal de
ontwikkeling van klachten en ziekteverzuim te voorkomen. Daarnaast is de investering
voor een interventie in een vroeg stadium veel kleiner dan wanneer later in het traject
wordt ingegrepen. Prima Life raad organisaties aan deze interventie pas in te zetten nadat
de complete huidige situatie goed in kaart is gebracht binnen stap 1 van de complete
aanpak.

Wat houdt een adviesspreekuur in ?
Bij een adviesspreekuur is de Adviseur Arbeid en Gezondheid (hierna te noemen: adviseur)
beschikbaar voor werknemers met beginnende klachten en vragen, op gezette tijden
binnen het bedrijf (of in de buurt van het bedrijf) of op variërende momenten online
aanwezig. Daarnaast kan de adviseur ook proactief het bedrijf bezoeken om de zaken te
analyseren en te bespreken met werknemers. Op deze manier wordt er een band tussen
de adviseurs en werknemers opgebouwd.
• Vroegtijdige signalering
• Gerichte informatievoorziening en advisering medewerker
• Aandacht voor de medewerker
• Geplande adviesgesprekken in een online agenda
• Gerichte indicatiestelling voor: -
beloop afwachten/adviseren en geruststellen - - -
doorverwijzen naar bijvoorbeeld huis- of bedrijfsarts
nader onderzoek (b.v. door de adviseur, fysiotherapeut, of door andere
specialist)
evt. gesprek met leidinggevende

Prima Life

Doelstellingen van het Adviesspreekuur

  • Vroegtijdige signalering van beginnende klachten om erger te voorkomen

  • Verlagen van ziekteverzuim door tijdige interventie en preventie

  • Verhogen van duurzame inzetbaarheid door proactieve gezondheidszorg binnen het bedrijf

  • Laagdrempelige toegang tot advies voor medewerkers, zonder drempel van formele medische trajecten

  • Gerichte doorverwijzing naar specialisten of verdere ondersteuning indien nodig

  • Bewustwording en educatie over gezondheid en preventie binnen de organisatie

  • Ondersteuning van leidinggevenden bij het herkennen en begeleiden van medewerkers met klachten

  • Opbouwen van vertrouwen en een gezonde werkcultuur door aanwezigheid en betrokkenheid van de adviseur